Αιχμές Σπίρτζη-Κουρουμπλή κατά ΤΑΙΠΕΔ

Χρήστος Σπίρτζης - Παναγιώτης Κουρουμπλής

Αναμενόμενη ήταν η σφοδρή επίθεση του Χρ. Σπίρτζη στο ΤΑΙΠΕΔ για το θέμα της Εγνατίας. Ο υπ. Υποδομών έχει εκφραστεί πολλές φορές δημόσια κατά των επιλογών του Ταμείου στο θέμα της ιδιωτικοποίησης του οδικού άξονα των 670 χλμ. που ενώνει την Αλεξανδρούπολη με την Ηγουμενίτσα. Καθόλου τυχαίες και οι χθεσινές δηλώσεις του υπουργού Ναυτιλίας Παναγιώτη Κουρουμπλή με σαφείς αιχμές κατά του ΤΑΙΠΕΔ ή όποιων άλλων «ανακατεύουν την τράπουλα» σχετικά με τον τρόπο αξιοποίησης των λιμανιών.

Συντάκτης: Χαρά Τζαναβάρα

Αναμενόμενη ήταν η νέα, ιδιαίτερα σφοδρή επίθεση του Χρήστου Σπίρτζη στο ΤΑΙΠΕΔ για το θέμα της Εγνατίας οδού. Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών έχει εκφραστεί πολλές φορές δημόσια κατά των επιλογών του Ταμείου στο θέμα της ιδιωτικοποίησης του οδικού άξονα των 670 χλμ. που ενώνει την Αλεξανδρούπολη με την Ηγουμενίτσα και με τους κάθετους άξονες εξασφαλίζει πρόσβαση των βαλκανικών χωρών στη Μεσόγειο και ο οποίος κόστισε στους Ελληνες φορολογουμένους περίπου 7 δισ. ευρώ.

Η κόντρα κρατά σχεδόν τρία χρόνια και πρόσφατα πήρε νέες διαστάσεις, με αφορμή τους νέους σταθμούς διοδίων οι οποίοι έπρεπε να λειτουργούν από το 2009.

Μόλις την περασμένη εβδομάδα ο Χρήστος Σπίρτζης έκανε λόγο για τεχνοκράτη του ΤΑΙΠΕΔ που με τη στάση του στην ουσία επιχειρεί να υποβαθμίσει την αξία της Εγνατίας. Αφησε μάλιστα να εννοηθεί ότι διαθέτει στοιχεία. Χθες, αμέσως μετά τη συνάντηση με τους θεσμούς, ο αρμόδιος υπουργός έκανε ακόμη ένα βήμα, το οποίο προφανώς απηχεί τις θέσεις της κυβέρνησης.

«Αν είχαμε κάνει εμείς τους διαγωνισμούς, θα είχαμε τελειώσει νωρίς, εισπράττοντας τρεις φορές υψηλότερο τίμημα», είπε σε δημοσιογράφους που βρίσκονταν στο «Χίλτον» για να καλύψουν τις συναντήσεις των κυβερνητικών στελεχών με το κλιμάκιο των θεσμών.

Πρόσθεσε μάλιστα ότι το ΤΑΙΠΕΔ δεν έχει τεχνική επάρκεια για να καλύψει τον συγκεκριμένο διαγωνισμό. Να σημειωθεί ότι το υπουργείο έχει προκηρύξει διαγωνισμό για τη λειτουργία ηλεκτρονικών διοδίων σε όλους τους αυτοκινητόδρομους και έχει ανακοινώσει ότι το νέο σύστημα θα εγκατασταθεί πρώτα στην Εγνατία οδό ώς το τέλος του χρόνου. Εχει επίσης υπογράψει πρόσφατα τη σύμβαση για τη συντήρηση του αυτοκινητόδρομου.

Το ΤΑΙΠΕΔ από την πλευρά του χθες ανακοίνωσε τα αποτελέσματα της πρώτης φάσης του διαγωνισμού για την παραχώρηση της Εγνατίας σε ιδιώτες. Εχει ενδιαφέρον ότι από τους εννέα ομίλους που εκδήλωσαν ενδιαφέρον αποκλείστηκαν δύο.

Δεν έχουν δικαίωμα συμμετοχής στην τελική φάση του διαγωνισμού οι δύο κοινοπραξίες στις οποίες μετείχαν η εταιρεία συμφερόντων του Ιβάν Σαββίδη και η ελληνοκυπριακή κατασκευαστική J&P-Αβαξ. Δεσμευτικές προσφορές έχουν δικαίωμα να υποβάλουν επτά όμιλοι, σε δύο από τους οποίους μετέχουν οι «μεγάλοι» του κατασκευαστικού τομέα, «Ακτωρ» και ΤΕΡΝΑ.

Χωρίς εκπλήξεις ολοκληρώθηκε η αξιολόγηση των οκτώ ομίλων που μετείχαν στην πρώτη φάση του διαγωνισμού για τη μαρίνα του Αλίμου, ενώ κρίθηκε άγονος ο διαγωνισμός για τη μαρίνα της Πύλου, καθώς δεν κατατέθηκαν δεσμευτικές προσφορές.

Στη χθεσινή συνομιλία του με δημοσιογράφους, o Χρήστος Σπιρτζης δεν παρέλειψε να ρίξει «καρφάκια» για την 20ετή επέκταση της σύμβασης για το «Ελ. Βενιζέλος» με τίμημα 600 εκατ. ευρώ.

Στη συγκεκριμένη εταιρεία το ΤΑΙΠΕΔ διαχειρίζεται το 30% από τη συμμετοχή του Δημοσίου, το οποίο προβλέπεται να διατεθεί σε ιδιώτες μετά την έγκριση των Βρυξελλών στην επέκταση της σύμβασης ώς το 2046. Ενημέρωσε, τέλος, ότι στο Ελληνικό θα προχωρήσει η μεταφορά του αμαξοστάσιου των λεωφορείων πριν από το τέλος Ιουνίου και αναζητείται λύση για τη μετεγκατάσταση της ΥΠΑ.

«Φουρτούνα» για τα 10 περιφερειακά λιμάνια

Συντάκτης: Χριστίνα Παπασταθοπούλου

Το μέλλον των 10 περιφερειακών λιμανιών της χώρας (Αλεξανδρούπολη, Καβάλα, Κέρκυρα, Ηγουμενίτσα, Πάτρα, Ηράκλειο, Βόλος, Ραφήνα, Λαύριο, Ελευσίνα) που φαινόταν να είχε καθοριστεί από τον Μάιο του 2017, καθώς η αξιοποίησή τους θα γινόταν μέσω παραχωρήσεων, όπως είχε συμφωνηθεί ανάμεσα σε κυβέρνηση και θεσμούς, ξανάρχεται και πάλι στην επικαιρότητα.

Οι πληροφορίες που κυκλοφόρησαν χθες το πρωί έλεγαν ότι στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ υπό τη διαχείριση του οποίου βρίσκονται τα 10 λιμάνια, κατά τις διαπραγματεύσεις με τους θεσμούς τις τελευταίες ημέρες, παρουσίασαν ένα άλλο μοντέλο αξιοποίησης και όχι το συμφωνηθέν των παραχωρήσεων δραστηριοτήτων, το οποίο σε βάθος χρόνου οδηγεί σε ιδιωτικοποιήσεις.

Θέσεις οι οποίες προκάλεσαν την έντονη δυσαρέσκεια της κυβέρνησης και των υπουργών Ναυτιλίας και Οικονομικών, καθώς μέχρι και την προηγούμενη Παρασκευή σε σχετικές συζητήσεις δεν είχε προκύψει κανένα πρόβλημα. Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες, αιφνιδιαστικά την Τρίτη, το ΤΑΙΠΕΔ επανήλθε με άλλες προτάσεις που ανατρέπουν τη συμφωνία.

Χαρακτηριστική του κλίματος που επικράτησε στις συζητήσεις με τους θεσμούς ήταν η απάντηση από αυτούς προς τους Ελληνες εκπροσώπους «βρείτε τα πρώτα μεταξύ σας και τα ξαναλέμε».

Καθόλου τυχαίες δεν μπορούν να χαρακτηριστούν και οι χθεσινές δηλώσεις του υπουργού Ναυτιλίας Παναγιώτη Κουρουμπλή αλλά και του γενικού γραμματέα Λιμένων Χρήστου Λαμπρίδη στο 2ο συνέδριο Υποδομών και Μεταφορών. Οι δύο άνδρες άφησαν σαφείς αιχμές κατά του ΤΑΙΠΕΔ ή όποιων άλλων «ανακατεύουν την τράπουλα» σχετικά με τον τρόπο αξιοποίησης των λιμανιών.

«Η Ελλάδα κινείται σε μια νέα πραγματικότητα. Αναβαθμίζει τον ρόλο της μέσα από τους λιμένες, η αξιοποίηση των οποίων στο εξής θα γίνεται με τη διαδικασία της παραχώρησης δικαιώματος εκμετάλλευσης συγκεκριμένων ή συνδυασμένων λιμενικών δραστηριοτήτων, όπως έχει αποφασίσει το ΚΥΣΟΙΠ. Ετσι, η αξιοποίηση των υπόλοιπων 10 περιφερειακών Οργανισμών Λιμένων (μετά τον ΟΛΠ και τον ΟΛΘ), τα περισσότερα εκ των οποίων μάλιστα συνδέονται με τα ευρωπαϊκά δίκτυα, θα συμβάλει καθοριστικά στην ανάπτυξη της χώρας», τόνισε ο Π. Κουρουμπλής.

Στο ίδιο κλίμα και οι δηλώσεις του Χρ. Λαμπρίδη, ο οποίος μιλώντας για το μέλλον των 10 λιμανιών είπε ότι «προχωράμε με τη μέθοδο των παραχωρήσεων, όπως αυτή περιγράφεται στη συμφωνία που επικυρώθηκε από το Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής (ΚΟΙΣΙΠ) μεταξύ κυβέρνησης και θεσμών τον Μάιο του 2017» και πρόσθεσε: «Θα πρέπει να συνεργαστούμε όλοι οι εμπλεκόμενοι προκειμένου να υλοποιήσουμε αυτή την απόφαση και στο πλαίσιο αυτό δεν χωρούν παρελκυστικές πρακτικές», ενώ προέτρεψε να «δώσουμε ένα τέλος στον κύκλο των χαμένων ευκαιριών για τα λιμάνια».

Μετά τον θόρυβο που δημιουργήθηκε, κύκλοι του ΤΑΙΠΕΔ χθες το βράδυ σχολίαζαν ότι το Ταμείο στηρίζει τους 10 περιφερειακούς Οργανισμούς Λιμένος και τη βιωσιμότητά τους, όπως στηρίζει και το μοντέλο των υποπαραχωρήσεων με ανταποδοτικά οφέλη για τα λιμάνια.

Τόνιζαν επίσης ότι σε κάθε περίπτωση ο ιδρυτικός νόμος του Ταμείου, το καταστατικό και οι κανόνες λειτουργίας που το διέπουν, θέτουν σαφή όρια κινήσεων στις διαγωνιστικές διαδικασίες.

 

Πηγή : efsyn.gr

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *