Εισήγηση που… γέρνει κατά της Ελλάδας

Ναυπηγεία Σκαραμαγκά

Τσουχτερό πρόστιμο στην Ελλάδα εισηγήθηκε χθες στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο ο γενικός εισαγγελέας Μελκιόρ Γουατλέ για μη ανάκτηση κρατικών ενισχύσεων στα Ελληνικά Ναυπηγεία (ΕΝΑΕ) Σκαραμαγκά που θεωρήθηκαν παράνομες.

Σύμφωνα με την εισήγηση του γενικού εισαγγελέα, η οποία κατά κανόνα γίνεται αποδεκτή από το Δικαστήριο, η Ελλάδα πρέπει να καταβάλει ένα κατ’ αποκοπή πρόστιμο 13 εκατ. ευρώ και, επιπλέον, ένα 6μηνιαίο πρόστιμο 9,5 εκατ. ευρώ που θα ισχύσει από την επόμενη ημέρα της δεύτερης καταδίκης και θα προσαυξάνεται κατά 2 εκατ. ευρώ ανά 6μηνο καθυστέρησης.

Η υπόθεση ξεκίνησε το 2008 όταν η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε ότι οι ενισχύσεις πάνω από 230 εκατ. ευρώ που χορηγήθηκαν υπό μορφή δανείων, εγγυήσεων και εισφορών κεφαλαίου στην ΕΝΑΕ κατά την περίοδο 1996-2002 δεν υποβλήθηκαν για έγκριση στις Βρυξέλλες και είναι παράνομες.

Συνεπώς, πρέπει να ανακτηθούν από το ελληνικό κράτος. Η διορία για την ανάκτηση του ποσού έληξε τον Δεκέμβριο 2008, χωρίς ανταπόκριση από την πλευρά των ελληνικών αρχών, με αποτέλεσμα να προσφύγει η Κομισιόν στο Ευρωδικαστήριο.

Τον Ιούλιο του 2012, το Ευρωδικαστήριο διαπίστωσε ότι η Ελλάδα παρέσχε πληροφορίες για τις ενισχύσεις, αλλά ήταν εκπρόθεσμες. Το 2015, οι ελληνικές αρχές απέστειλαν στην ΕΝΑΕ ένταλμα εισπράξεως ενός ποσού που αντιστοιχούσε περίπου στο 80% του ποσού που έπρεπε να ανακτηθεί.

Το 2017 οι φορολογικές αρχές της χώρας κίνησαν διαδικασία αναγκαστικής εκτέλεσης κατά των περιουσιακών στοιχείων της ΕΝΑΕ και κατέσχεσαν δύο πλωτές δεξαμενές. Ωστόσο το εναπομείναν 20% του ποσού δεν ανακτήθηκε και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προσέφυγε για δεύτερη φορά στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο.

Και φτάσαμε στη χθεσινή εισήγηση του γενικού εισαγγελέα σε μια υπόθεση με πολλούς πρωταγωνιστές για την οποία χύθηκε πολύ μελάνι.

Μετά την εκκαθάριση της εταιρείας το 1985 και την απόκτηση της πλειοψηφίας των μετοχών από την ΕΤΒΑ, το 49% πωλήθηκε στους εργαζομένους. Ακολούθησε το 1998 η σύναψη σύμβασης για την κατασκευή τεσσάρων υποβρυχίων «HDW τύπου 214» (σύμβαση «Αρχιμήδης») και σύμβασης για τον εκσυγχρονισμό τριών υποβρυχίων «HDW τύπου 209» (σύμβαση «Ποσειδών II»).

Για την κατασκευή και τον εκσυγχρονισμό των υποβρυχίων αυτών, η ΕΝΑΕ συνήψε συμβάσεις υπεργολαβίας με τη Howaldtswerke-Deutsche Werft GmbH (HDW) και τη Ferrostaal AG. Το 2001, η Ελλάδα αποφάσισε να ιδιωτικοποιήσει πλήρως την ΕΝΑΕ. Στο τέλος της διαδικασίας ιδιωτικοποίησης, η HDW-Ferrostaal απέκτησε το σύνολο των μετοχών της ΕΝΑΕ.

Το 2005, ο γερμανικός όμιλος ThyssenKrupp AG αγόρασε την HDW καθώς και τις μετοχές που κατείχε η Ferrostaal στην ΕΝΑΕ. Στο πλαίσιο της ιδιωτικοποίησης της ΕΝΑΕ, η Ελλάδα έλαβε, κατά την περίοδο 1996-2003, ορισμένα μέτρα τα οποία συνίσταντο σε εισφορές κεφαλαίου, παροχή εγγυήσεων, αντεγγυήσεων και χορήγηση δανείων υπέρ της ENΑΕ.

Πηγή : efsyn.gr

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *