Οδικός χάρτης για τις μέλλουσες μαμάδες

Έγκυος

Το καλοκαίρι είναι εδώ και πολλές μέλλουσες μαμάδες αναρωτιούνται αν μπορούν να ταξιδέψουν σε άλλα μέρη για διακοπές, αν μπορούν να κολυμπήσουν στη θάλασσα ή αν μπορούν να κάνουν ηλιοθεραπεία. Τις ερωτήσεις αυτές τις ακούμε πάντα τους καλοκαιρινούς μήνες, γι’ αυτό δίνουμε συμβουλές και οδηγίες προς τις εγκυμονούσες προκειμένου να απολαύσουν το καλοκαίρι και να προστατεύσουν την υγεία του εμβρύου αλλά και τη δική τους.

Στην εγκυμοσύνη τις περισσότερες φορές δεν απαγορεύονται τα ταξίδια. Αυτό όμως που πρέπει να γνωρίζουν οι έγκυες γυναίκες είναι ότι τα ταξίδια δεν επιτρέπονται σε περιπτώσεις με ιστορικό αποβολών ή αν υπάρχουν προβλήματα στην εγκυμοσύνη. Τα ταξίδια δεν συστήνονται ακόμη στις περιπτώσεις που οι γυναίκες λαμβάνουν φάρμακα για μείωση συσπάσεων μήτρας, καθώς και στις περιπτώσεις μειωμένης ανάπτυξης εμβρύου.

Καλό είναι οι μέλλουσες μαμάδες να αποφεύγουν τα πολύωρα ταξίδια και να κάνουν συχνές στάσεις για αποφυγή ακινησίας. Πρέπει να τεντώνουν τα πόδια τους και να περπατάνε για την καλή κυκλοφορία του αίματος, ενώ τα ταξίδια είναι καλύτερο να γίνονται στο πρώτο και δεύτερο τρίμηνο και συστήνεται να αποφεύγονται στο τρίτο τρίμηνο.

Οι περισσότερες έγκυες γυναίκες που δεν έχουν προβλήματα στην εγκυμοσύνη μπορούν να ταξιδεύουν με αεροπλάνο. Στις περισσότερες αεροπορικές εταιρείες δεν επιτρέπεται η επιβίβαση στο αεροσκάφος σε εγκυμοσύνη πάνω από 37 εβδομάδες, ενώ χρήσιμη θα είναι μια βεβαίωση από τον γυναικολόγο.

Οσες επιλέξουν αεροπλάνο, καλό είναι να επιλέξουν θέση σε διάδρομο για να μπορούν να σηκώνονται και να πηγαίνουν στην τουαλέτα. Για να μην υπάρχει κίνδυνος φλεβικής θρόμβωσης, οι γυναίκες πρέπει να τεντώνουν τα πόδια τους σε τακτικά διαστήματα, να περπατάνε συχνά στην καμπίνα του αεροσκάφους και να πίνουν άφθονο νερό για να αποφύγουν την αφυδάτωση. Επιπλέον, πρέπει να ρωτάνε τον γιατρό τους μήπως πρέπει να φορέσουν ειδικές ελαστικές κάλτσες για τη βελτίωση της κυκλοφορίας του αίματος.

Οσες επιλέξουν αυτοκίνητο πρέπει να φοράνε πάντα ζώνη ασφαλείας και να προτιμούν να ταξιδεύουν νωρίς το πρωί ή αργά το απόγευμα, ενώ όσες θελήσουν να ταξιδέψουν με πλοίο, πρέπει να θυμούνται ότι το ταξίδι μπορεί να επιδεινώσει τις ναυτίες. Γι’ αυτό, καλό είναι να έχουν μαζί τους φρυγανιές και κράκερ.

Στις διακοπές τους οι μέλλουσες μαμάδες δεν πρέπει να ακολουθούν «γεμάτα» προγράμματα. Πρέπει να ξεκουράζονται και να κοιμούνται αρκετά, γιατί η χαλάρωση του οργανισμού κατά την εγκυμοσύνη είναι απαραίτητη, ενώ καλό είναι όταν ταξιδεύουν να έχουν μαζί τους τις εξετάσεις εγκυμοσύνης και τα τηλέφωνα επικοινωνίας του γυναικολόγου τους. Σημαντικό ακόμη είναι να έχουν προετοιμαστεί πριν από το ταξίδι τους και να έχουν ψάξει για τηλέφωνα και διευθύνσεις νοσοκομείων στα μέρη που επισκέπτονται. Επίσης, πρέπει να γνωρίζουν ότι μετά τις 30 εβδομάδες πρέπει να επιλέγουν μέρη με εύκολη πρόσβαση σε ιατρό ή νοσοκομείο και ότι δεν συστήνονται ταξίδια σε χώρες του εξωτερικού με μη εγγυημένες συνθήκες υγιεινής.

Μπορώ να κάνω ηλιοθεραπεία;

Ακόμα ένα ερώτημα που θέτουν πολλές μέλλουσες μαμάδες είναι αν μπορούν να κάνουν ηλιοθεραπεία. Καλό είναι το καλοκαίρι οι έγκυες να μην επιδιώξουν το μαύρισμα, γιατί κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης το δέρμα είναι πιο ευαίσθητο (οι ορμόνες οδηγούν στην παραγωγή περισσότερης μελανίνης), με αποτέλεσμα οι εγκυμονούσες να κινδυνεύουν να εμφανίσουν κηλίδες, πανάδες, ακόμη και ηλιακά εγκαύματα. Πρέπει να αποφεύγεται η ηλιοθεραπεία τις μεσημεριανές ώρες και οι έγκυες να προτιμούν σκιερούς και δροσερούς χώρους και να έχουν παρέα άφθονα υγρά, μεγάλο καπέλο κ? ?ι το κατάλληλο αντηλιακό, με πάνω από 30 δείκτη προστασίας. Το αντηλιακό πρέπει να το απλώνουν μισή ώρα πριν από την έκθεση στον ήλιο για καλύτερη απορρόφηση και να το ανανεώνουν πολύ συχνά, δηλαδή κάθε δύο ώρες και κάθε φορά μετά το κολύμπι.

Δεν απαγορεύεται η χρήση αντικουνουπικών κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης. Παράλληλα συστήνεται στις εγκυμονούσες να επιλέγουν άνετα, ανοικτόχρωμα και βαμβακερά ρούχα, βαμβακερά εσώρουχα, καθώς και ανατομικά και αναπαυτικά υποδήματα, σταθερά χωρίς τακούνια. Οι μέλλουσες μαμάδες πρέπει να αφήνουν το καλοκαίρι στην άκρη συνθετικά υφάσματα και στενά ρούχα και να θυμούνται πως πρέπει να αφαιρούν τα δακτυλίδια τους στα πρώτα σημάδια πρηξίματος.

Για να μην υποφέρουν από τη ζέστη στις διακοπές τους, πρέπει να κάνουν συχνά ντους με χλιαρό νερό και να χρησιμοποιούν κλιματιστικό – αρκεί να είναι καλά συντηρημένο και να έχει καθαρά φίλτρα. Κατά τη διάρκεια της ημέρας που έχει περισσότερη ζέστη πρέπει να αποφεύγονται οι έντονες δραστηριότητες και οι άσκοπες μετακινήσεις, ενώ για να αντιμετωπιστεί ο αυξημένος κίνδυνος αφυδάτωσης, πρέπει να πίνουν πολύ νερό και να έχουν πάντα μαζί τους –όπου κι αν πηγαίνουν– μπουκάλι με νερό και βρεγμένο πανί για να δροσίζουν το πρόσωπό τους. Καλό είναι να πίνουν, αν επιθυμούν, χυμούς και γάλα, ενώ πρέπει να αποφεύγουν αναψυκτικά, καφέ και αλκοόλ.

Να κολυμπήσω στη θάλασσα;

Οι μέλλουσες μαμάδες πρέπει να ακολουθούν κάποιους βασικούς κανόνες στην παραλία για να μην θέσουν σε κίνδυνο το έμβρυο και τη δική τους ζωή. Το κολύμπι είναι μεν ιδανική άσκηση που διώχνει την ένταση, μειώνει το πρήξιμο στα πόδια και χαλαρώνει τις έγκυες γυναίκες, αλλά η θάλασσα μπορεί να κρύβει κινδύνους, αν οι εγκυμονούσες δεν είναι προσεκτικές.

Το κολύμπι επιτρέπεται σε όλους τους μήνες της εγκυμοσύνης, εκτός από τον ένατο και πάντα με ήπιες κινήσεις. Δεν πρέπει οι έγκυες να κολυμπάνε μόνες τους, αλλά πάντα με παρέα, γιατί μπορούν να νιώσουν ξαφνικά αδιαθεσία και να χρειαστούν βοήθεια. Δεν αποκλείεται μέσα στη θάλασσα να τις πιάσει κράμπα. Στην περίπτωση αυτή δεν πρέπει να χάσουν την ψυχραιμία τους και να πανικοβληθούν, αλλά να παραμείνουν ανάσκελα μέχρι να υποχωρήσει η κράμπα και στη συνέχεια να βγουν από τη θάλασσα.

Επιπλέον, οι μέλλουσες μαμάδες δεν πρέπει να κολυμπούν τις ώρες μεταξύ 11.00 και 17.00 και να μην είναι στη θάλασσα πάνω από 15 λεπτά. Φυσικά οι βουτιές και τα θαλάσσια σπορ απαγορεύονται για την αποφυγή ατυχημάτων και να θυμούνται πως δεν είναι καλό για την υγεία τους οι απότομες αλλαγές της θερμοκρασίας. Αυτό σημαίνει πως πρέπει να μπαίνουν σταδιακά στο νερό και όχι απότομα και να μην παραμένουν για αρκετή ώρα μέσα στη θάλασσα όταν είναι κρύα τα νερά.

Αμέσως μετά το μπάνιο πρέπει να ξεπλένονται καλά με νερό και να αλλάζουν μαγιό για να μην εμφανίσουν κολπίτιδες ή κρύωμα και να επιλέγουν παραλίες που διαθέτουν γαλάζια σημαία. Το ξάπλωμα πάνω στην άμμο απαγορεύεται για την αποφυγή μολύνσεων. Πρέπει να κάθονται πάνω σε ψάθα ή πετσέτα και πάντα κάτω από ομπρέλα.

Η θάλασσα είναι καλύτερη επιλογή από την πισίνα. Οι έγκυες που επιλέγουν πισίνα, πρέπει να είναι σίγουρες πως τηρούνται αυστηρά οι κανόνες υγιεινής και καθαριότητας. Αν δεν είναι καθαρά τα νερά, υπάρχει ο κίνδυνος λοιμώξεων που μπορεί να προκαλέσουν επιπλοκές στην εγκυμοσύνη.

Τι μπορώ να τρώω στις διακοπές;

Οι μέλλουσες μαμάδες πρέπει να ακολουθούν μία υγιεινή και ισορροπημένη διατροφή, με άφθονα φρούτα και λαχανικά, τροφές πλούσιες σε ασβέστιο, όπως γάλα, γιαούρτι, ψάρι, μπανάνες, τροφές πλούσιες σε σίδηρο, όπως κόκκινο κρέας, σπανάκι, φακές και τροφές πλούσιες σε βιταμίνες (καρότα, ντομάτες, δημητριακά). Αν δεν μαγειρεύουν οι ίδιες, πρέπει να επιλέγουν καθαρά εστιατόρια, με εγγυημένες συνθήκες υγιεινής, καθώς, λόγω της κακής συντήρησης των τροφίμων, οι γαστρεντερίτιδες κάνουν «θραύση» τους καλοκαιρινούς μήνες.

Καλό είναι οι έγκυες να αποφεύγουν να τρώνε ωμά αλλαντικά και μεγάλα ψάρια, όπως τόνο και ξιφία, λόγω των υψηλών επιπέδων υδραργύρου. Επικίνδυνο για την υγεία μπορεί να είναι και το μπάρμπεκιου, γιατί το κρέας, αν δεν είναι καλοψημένο, μπορεί να προκαλέσει δηλητηρίαση. Οι έγκυες πρέπει να τρώνε καλά μαγειρεμένο κρέας.

Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δίνουν ακόμη σε γαλακτοκομικά προϊόντα και τρόφιμα με αυγά που παραμένουν εκτός ψυγείου, καθώς μπορεί να αποτελέσουν εστίες ανάπτυξης μικροοργανισμών. Επιπλέον, δεν πρέπει να τρώνε μαλακά τυριά τα οποία μπορεί να περιέχουν το μικρόβιο λιστέρια. Οι μέλλουσες μαμάδες πρέπει να αποφεύγουν τα σπιτικά τυριά και να επιλέγουν σκληρά τυριά και παστεριωμένο γάλα.

Γενικά οι έγκυες πρέπει να επιλέγουν το καλοκαίρι ελαφρά και δροσερά γεύματα, φτωχά σε λιπαρά. Πρέπει να περιορίσουν τα πικάντικα φαγητά και τα τηγανιτά, τις σάλτσες, τα πολλά γλυκά και παγωτά γιατί επιβαρύνουν το στομάχι. Επίσης, να σβήσουν από το διαιτολόγιό τους τα αεριούχα αναψυκτικά γιατί αυξάνουν την οξύτητα του στομάχου και να προτιμούν εμφιαλωμένο νερό. Τέλος, πρέπει να μειώνουν την πρόσληψη νατρίου, αλλά να μην αποφεύγουν τελείως το αλάτι γιατί περιέχει ιώδιο που είναι απαραίτητο για το έμβρυο. Αν οι μέλλουσες μαμάδες ακολουθήσουν τις παραπάν? ? συμβουλές, θα απολαύσουν το καλοκαίρι και τις διακοπές τους χωρίς να θέσουν σε κίνδυνο την υγεία του εμβρύου ούτε τη δική τους!

* μαιευτήρας – γυναικολόγος

** Το άρθρο δημοσιεύτηκε στο αφιέρωμα «Ζωή & υγεία» της «Εφ.Συν.» Επιμέλεια: Ντάνι Βέργου

Έντυπη έκδοση

 

 

Πηγή : efsyn.gr

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *